Influencermarketing kan op verschillende platformen plaatsvinden. Bijvoorbeeld op YouTube, Facebook, blogs én Instagram. Instagram is daarbij één van de populairste en snelst groeiende kanalen van dit moment.
Maar waar moet je rekening mee houden voordat je met een influencercampagne op Instagram start? In dit blog geven we je 5 tips waarmee jij goed voorbereid aan de slag kunt.
Tip 1: Kies de juiste influencers
Een influencercampagne via Instagram begint bij het zoeken van de juiste influencers. Hierbij is het van belang dat je op zoek gaat naar een influencer die een groep volgers heeft die valt in jouw doelgroep.
Daarnaast kan het soms lijken alsof een Instagrammer een grote groep volgers heeft, maar kan de kwaliteit van die volgers in de praktijk erg laag zijn (wie herinnert zich niet het Dotan debacle…). Het is daarom belangrijk om altijd te controleren of de volgers van een influencer wel ‘echt’ zijn. Hoe je dit doet? Dat kun je lezen in dit blog.
Nadat de juiste influencers zijn gevonden, kan de campagne vormgegeven worden. Een influencer campagne is namelijk meer dan het posten van simpelweg één gesponsorde post. Dit is dan ook onze volgende tip:
Tip 2: Eén Instagrampost is geen campagne
Om een goed resultaat te behalen is het verstandig om meerdere contactmomenten te hebben met de doelgroep. Door meerdere keren in aanraking te komen met jouw boodschap en/of merk, wordt het als vertrouwt gezien en zal de potentiële klant eerder over gaan tot aankoop. Hierdoor is het van belang om niet één maar meerdere contactmomenten in te plannen. Op Instagram kan dit zowel via een Instagram post als Instagram stories.
Zo hebben we voor FRIDAY Mascara begin 2019 een campagne opgezet waarbij er eerst awareness werd gecreëerd onder de doelgroep. Daarna is er ingespeeld op het uiteindelijke doel: conversie. Om tot conversie te komen is de campagne opgedeeld in drie fases. In fase één zijn er Instagram posts geplaatst als eerste kennismaking van de klant met het merk. Twee weken later hebben dezelfde influencers een Instagram story geplaatst met een swipe-up link. De doelgroep raakte daardoor nog meer betrokken bij het product, doordat ze meer informatie verkregen via de story en swipe-up. Voor de laatste fase plaatste de influencers wederom een Instagram post. In deze post heeft iedere influencer een kortingscode mogen weggeven, zodat hun volgers gestimuleerd werden om tot een eerste bestelling over te gaan.
Om tot conversie te komen is het van belang dat de doelgroep bekender raakt met een product of dienst en er daardoor vertrouwen in krijgt. Dit vertrouwen wordt niet opgebouwd door zomaar één Instagrampost te plaatsen. Mocht je dus met Instagrammers willen werken, bedenk dan goed hoe je je campagne effectief opbouwt.
Tip 3: Zorg voor passende content
Als bedrijf wil je graag opvallen met je campagnes. In het geval van influencer marketing via Instagram wil je er ook voor zorgen dat de gesponsorde content past bij de content van de influencer. Bespreek daarom in samenwerking met de influencer wat je graag wilt zien in de gesponsorde Instagram post of story, maar zorg er hierbij wel voor dat de influencer ruimte genoeg heeft om de content eigen te maken. Op die manier komt de gesponsorde post meer betrouwbaar en authentiek over. Hoe geloofwaardiger de post, hoe serieuzer de volgers de post nemen.
Tip 4: Verkoop je verhaal, niet je product
Via Instagram marketing heb je als bedrijf de kans om jouw verhaal via influencers te laten vertellen. In een goed uitgedachte campagne promoot een influencer niet simpel een product, maar vertelt hij/zij jouw boodschap en wáárom hij/zij enthousiast is over je merk en product/dienst. Het is de combinatie van een goed verhaal en de persoonlijke ervaring ermee van de influencer wat een campagne zo krachtig kan maken. Focus dus op je verhaal en boodschap en niet simpel op het tonen van je product.
Tip 5: De kosten van een Instagram campagne
De laatste tip gaat over de kosten van een Instagram campagne. Natuurlijk wil je als bedrijf graag weten wat een campagne gaat kosten. Helaas kan daar niet veel over gezegd worden van tevoren. Om een goede prijs vast te stellen wordt er gekeken naar verschillende cijfers, zoals: het bereik, het engagement, het land waar de campagne plaats vindt en de niche waar de influencer zich in bevindt. Deze cijfers zijn niet bij iedere influencer gelijk, waardoor er geen vaste prijs bestaat voor een influencer campagne.
Wel kunnen we je tips geven om het meeste te halen uit je campagne budget. Wij werken bijvoorbeeld regelmatig met micro influencers. In dit blog vertellen we je waarom. Eén van deze redenen is dat je in een samenwerking met een micro influencer relatief weinig budget hoeft in te zetten voor een campagne waarmee je precies jouw doelgroep kan bereiken. Daarnaast is de doelgroep van dit soort influencer vaak heel betrokken bij een post en zal jouw gesponsorde content, mits dit past bij deze influencer, geloofwaardig overkomen.
Een andere manier om meer uit een campagne te halen is via Instagram adverteren. Door middel van het gericht targeten, bijvoorbeeld op de volgers van influencer zelf, kan het bereik flink verhoogt worden. Zo haal je meer uit een campagne voor relatief weinig extra budget.
Laat ons je helpen
Graag helpen we je het opstellen van een Instagram campagne, door middel van het vinden van de juiste influencers en het matchen van de juiste content aan jouw campagnedoelstellingen. Daarnaast geven we je graag advies over hoe je jouw budget het beste in kan zetten en kunnen wij voor jou via Instagram adverteren. Als bureau hebben wij toegang tot de pagina’s van de influencers, waardoor we gericht op hun volgers kunnen targeten.
Heb je interesse in een het opzetten van een Instagram campagne of heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Neem dan gerust contact met ons op!