We kunnen het er niet vaak genoeg over hebben: een influencercampagne staat of valt bij authenticiteit. Niet alleen qua inhoud maar ook qua volgers. Het is belangrijk dat deze grotendeels binnen de door jou beoogde doelgroep vallen. En je wilt natuurlijk alleen échte volgers bereiken. Je hoort immers regelmatig dat influencers nepvolgers op Instagram inkopen. Wie herinnert zich Dotan en zijn nepfans niet?
Maar hoe herken je nepvolgers op Instagram? Wij hebben enkele tips voor je op een rij gezet.
1. Begin bij de basis: het aantal posts vs het aantal volgers.
Heb je een influencer gevonden die je aanspreekt? Schrijft de influencer over onderwerpen die bij jouw merk aansluiten? En lijkt hij/zij een interessant bereik en engagement te hebben? Check dan allereerst eens wanneer iemand gestart is met zijn/haar Instagram kanaal.
Een authentiek bereik opbouwen kost immers tijd. Heeft iemand meer dan 20K volgers, maar is diegene ook al jaren geleden gestart? Dan ziet dat er prima uit. Is iemand echter pas twee maanden actief, maar heeft diegene al meer 5K volgers? Dat klinkt niet erg geloofwaardig.
2. Bekijk de reacties.
Over het algemeen zullen nepfans comments achter laten die korter zijn dan vijf woorden. Scroll dus eens door iemands Instagram feed heen. Zie je veel comments die alleen bestaan uit emoticons of opmerkingen als ‘nice picture’? Die zullen dan al snel van ófwel nepfans komen ófwel van andere accounts die op heel veel posts reageren in de hoop dat het hen zelf volgers oplevert. Beide dus geen relevant bereik voor jouw influencercampagne.
Let wel dat er ook een onderscheid zit tussen jonge en oude volgers. Wil je met influencers werken die veel tieners bereiken? Dan zal het je opvallen dat hun volgers al sneller met emoticons dan met woorden reageren. Staar je hier dus ook weer niet blind op.
3. Controleer welke volgers als eerste reageren.
Kijk eens naar wie er als eerste op de gesponsorde posts van een influencer reageert. Zijn dat steeds accounts van andere influencers? Dan bestaat er de kans dat de betreffende influencer in een ‘Instagram pod’ zit. Een Instagram pod is een groepje van influencers die de afspraak hebben gemaakt om op elkaars posts te reageren om zo hun bereik en engagement te verhogen.
Op zich hoeft dit niet erg te zijn, want die likes en comments zorgen er ook weer voor dat Instagram een post aan meer mensen toont. Zie je echter dat bijna alle reacties van andere influencers komen? Dan kun je je afvragen of een samenwerking met deze influencer voor jou wel zo interessant is.
4. Check de taal.
Het is om twee redenen interessant om eens te kijken naar in welke taal er op een influencer gereageerd wordt. Allereerst kun je zo een beeld krijgen van waar de volgers van een influencer vandaan komen. Richt jij je op Nederland? Maar wordt er bij een influencer veel in het Duits of Engels gereageerd? Dan kan het zijn dat er onvoldoende een match is om een samenwerking met deze influencer aan te gaan.
De tweede reden dat taal interessant is, is omdat veel van de zogenaamde bots die nepreacties plaatsen, reageren in het Engels. Dus zie je veel opmerkingen als “Very nice”, “What a lovely pic”, etc? Dan is er een kans dat deze van nepvolgers komen.
5. Onderzoek volger herkomst en demografie.
Dit sluit aan op het vorige punt: het is voor jou belangrijk om te weten of iemands volgers geografisch tot jouw doelgroep behoren. Ook zijn nepaccounts vaak geen Nederlandse accounts. Maar hoe check je uit welke land iemands volgers komen? Dit kan op drie manieren:
- Bekijk handmatig diverse volgers van influencers en kijk of je kunt zien waar ze vandaan komen.
- Neem contact op met de betreffende influencer of zijn/haar agency en vraag screenshots op van zijn/haar doelgroep.
- Schakel de hulp in van een influencer marketing bureau als We Sell Stories. Wij hebben een database en tools tot onze beschikking waarmee we de demografie, interesses én de authenticiteit van de volgers van een influencer kunnen controleren.
Via deze drie methodes kun je overigens ook de leeftijd en het geslacht van de volgers van een influencer achterhalen. Ook super belangrijk om te weten voordat je een samenwerking met een influencer op Instagram start!
6. Analyseer de toename in bereik.
Een influencer die nepvolgers heeft ingekocht zal in een korte tijd heel veel nieuwe volgers erbij hebben gekregen. Een voorbeeld hiervan zie je in de onderstaande grafiek.
Je ziet hierin de toename in het aantal volgers tussen april 2017 en september 2018 van een Nederlandse blogger. Deze kwamen wij laatst tijdens een analyse tegen en vonden wij wel heel interessant om te delen.
Je ziet dat het bereik van deze influencer in een jaar tijd heel geleidelijk van net iets onder de 20K naar net iets daarboven is gestegen. Heel natuurlijk dus. Ook kleine sprongetjes kunnen vaak goed verklaard worden door winacties en dergelijke.
Maar dan zie je in de zomer van 2018 opeens twee opvallende sprongen. Daarbij konden wij zien dat er op één dag in juli 2018 een toename was van precies 5.000 volgers. Dat deed bij ons de alarmbellen rinkelen. We hebben deze influencer dus ook niet verder benaderd voor een samenwerking.
De groei in het aantal Instagram volgers van een specifieke influencer is niet iets wat je zelf in Instagram kunt zien. Maar gelukkig zijn er genoeg influencerbureaus en tools die je hierbij kunnen helpen. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen als je vragen over dit onderwerp of over een specifieke influencer hebt. Ook horen we het graag als we je kunnen helpen met het opzetten van een authentieke influencercampagne.
Tot slot: kun je influencers nog wel vertrouwen?
Ja, gelukkig wel! Door alle negatieve berichten over massavolgers, nepfans en Instagram pods, zou je best wel eens het vertrouwen in influencermarketing kunnen verliezen. Gelukkig weten wij uit ervaring dat er nog steeds heel veel mooie influencers zijn met trouwe authentieke volgers.
En we begrijpen de verleiding waarmee influencers geconfronteerd worden ook best. Bureaus en adverteerders leggen soms een flinke druk op influencers. “We willen pas met je werken als je meer dan 10.000 volgers hebt!” horen veel startende bloggers en vloggers. Als je dan bedenkt dat deze influencers hier hun brood mee proberen te verdienen, begrijp je dat de verleiding om deel te nemen aan pods of om volgers te kopen best groot is.
Door alle aandacht die hier de laatste tijd naar is uitgegaan, zien we dat ook influencers steeds meer begrijpen dat een authentiek bereik vele malen belangrijker is dan een groot bereik. En doordat wij dit als bureau streng controleren, weten ze ook dat de boodschap is veranderd van: “Je moet minimaal XX aantal volgers hebben!” naar “We werken alleen met influencers met authentieke en betrokken volgers.”
Voor vragen en meer informatie: mail ons op info@wesellstories.nl