Mega, macro, meso of een micro influencer. Er zijn influencers in alle soorten en maten. Maar wat voor soort influencer past nu het beste bij jouw campagne? In dit blog leggen we je uit welke verschillende soorten influencers er zijn qua bereik én waarom wij graag samenwerken met een bepaald type influencer.
Het verschil tussen mega, macro, meso en micro influencers
Of een influencer een mega, macro, meso of micro influencer is, is gebaseerd op bereik. Een micro influencer is een influencer met tussen de 5.000-50.000. Een meso influencer heeft een bereik tussen de 50.000 en 100.000 volgers. Een macro influencer heeft een volgers groep tussen de 100.000 en 1.000.000. En van een mega influencer is sprake wanneer deze meer dan 1.000.000 volgers heeft.
Onze keuze
We Sell Stories ontwikkelt campagnes met zowel micro, meso als macro influencers. Soms selecteren we influencers uit alle categorieën en soms, bijvoorbeeld wanneer we ons op een niche richten, werken we alleen met micro influencers. Dit hangt maar net af van de doelen, doelgroep en het budget van de klant. Wil je meer weten over hoe wij influencers selecteren? Kijk dan ook eens bij onze eerdere blogs. Wel werken we voornamelijk met influencers met minimaal 10.000 volgers. Vanaf 10.000 volgers kunnen influencers namelijk gebruik maken van de swipe-up functie in hun Instagram stories. Dit maakt het zowel mogelijk om gesponsorde blogs en vlogs via Instagram te promoten als om, via onze tracking links, naar de website van de klant te linken.
Drie redenen om met micro influencers samen te werken
Het verschil van tussen de genoemde type influencers zit hem dus in hun bereik. En aangezien je vaak een zo hoog mogelijk bereik wilt behalen, kan het zijn dat je als snel de vraag stelt waarom je met micro influencers zou samenwerken, als je via hen minder mensen bereikt dan via meso of macro influencers? Is dat alleen vanwege de lagere kosten? Nee, er zijn meerdere redenen waarom een campagne met micro influencers interessant kan zijn.
1. Veel content
Allereerst is het voordeel van een campagne met voornamelijk micro influencers dat je met hetzelfde budget veel meer soorten content bij meer verschillende influencers kunt laten produceren. Zo kun je je doelgroep vanuit diverse hoeken benaderen, wat heel effectief kan werken: “Als iedereen het er over heeft, zal het wel goed/leuk/interessant zijn”. Een voorbeeld van een dergelijke micro-influencercampagne is de campagne die wij voor een vegan verzorgingslijn van Kruidvat ontwikkeld hebben. Hierbij werkten we samen met 11 vegan influencers met een bereik van 5.000 tot 35.000 volgers per influencer.
2. Nederland is relatief klein
Nederland is maar een relatief klein land. Hier, en in Vlaanderen, kun je door de inzet van micro-influencers al een groot deel van jouw doelgroep bereiken. Terwijl je in landen als de VS of Duitsland al vaak met meso of macro influencers moet werken om enigzins op te vallen. Richt jij je dus op de Nederlandse of Vlaamse markt? Bedenk dan goed of het wel nodig is om een influencer met een mega bereik te vinden.
3. Micro influencers zijn vaak niche influencers
Tot slot is een laatste groot voordeel van het werken met micro influencers dat zij vaak in een bepaalde niche opereren. En dit is om de volgende drie redenen interessant:
a. Geloofwaardigheid
Een micro influencer richt zich dus vaak op een niche. Denk hierbij bijvoorbeeld aan influencers waarbij de focus ligt op een groen en duurzaam leven. Alle content die zijn produceren, valt dan ook binnen deze niche. Wanneer jouw product of dienst binnen dezelfde niche valt, kun je middels een campagne met dergelijke influencers veel impact behalen. Bij micro influencers wordt jouw boodschap namelijk binnen een relevante context geplaatst. Hierdoor komt de aanbeveling die wordt gegeven in de post geloofwaardig over, waardoor volgers eerder geneigd zijn te luisteren naar deze aanbeveling.
b. Het bereiken van een relevante doelgroep
Micro influencers bereiken, in tegenstelling tot influencers met een heel groot bereik, personen die interesse hebben in de niche waar deze micro influencer zich in bevindt. Als bedrijf is het zeer interessant om met micro influencers samen te werken. Micro influencers hebben namelijk een doelgroep die aansluit op de doelgroep van jouw bedrijf. Op die manier bereik je met een campagne met deze influencer precies de relevante doelgroep voor jouw bedrijf.
c. Het engagement van een micro influencer
Doordat de volgers van een micro influencer geïnteresseerd zijn in de niche waarin de influencer zich bevindt, is deze volger ook meer betrokken bij een post. Deze volgers zijn vaak eerder geneigd om een post te liken en er op te reageren, dan volgers van een meso, macro of mega influencer. Ook een post die in samenwerking tot stand is gekomen, zal meer betrokkenheid krijgen.
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor samenwerken met micro influencers? Neem dan gerust contact met ons op.