Hoe maak je een blogcampagne meetbaar?

| Posted door | Categorieën: Blog

Een blogcampagne bestaat meestal uit meerdere blogs (bij dezelfde en/of diverse bloggers) en de daarbij behorende social media berichten. Van te voren maken we duidelijke afspraken over wat er in de blogs en posts verteld zal worden en hoe en wanneer deze geplaatst worden. Maar hoe weet je vervolgens of een blogcampagne succesvol is geweest? Door het succes van alle blogs en posts in de campagne goed te meten aan de hand van KPI’s en die data te analyseren.

In dit blog beschrijven we de manier waarop wij blogcampagnes meetbaar maken en naar welke variabelen, oftewel KPI’s (key performance indicators), wij kijken om de prestaties van de blogcampagnes voor onze klanten te analyseren.

Onze tracking pixel

Een erg bekende tool om de prestaties van een blog te kunnen analyseren is Google Analytics. Wij vragen de Google Analytics statistieken van een blog ook altijd bij de betreffende bloggers op, maar zijn wel voorzichtig om daar direct conclusies uit te betrekken. Vaak wordt er alleen gekeken naar het aantal paginabezoekers. En dat aantal is uiteraard erg interessant, maar zegt niet alles. Als bij nadere analyse blijkt dat de helft van deze bezoekers uit het buitenland kwam, terwijl de campagne gericht was op Nederland, krijg je gelijk een heel ander beeld van het succes van de betreffende blog.

Wij maken daarom ook gebruik van een eigen tracking pixel die we in de branded blogs van onze campagnes laten plaatsen. Deze pixel voorziet ons van veel verschillende soorten statistieken die een nog nauwkeuriger inzicht geven in de campagneresultaten. Hieronder benoemen we de belangrijkste KPI’s die we, onder andere met behulp van deze pixel, meten en analyseren:

1. Het bereik

Het bereik van een blog is natuurlijk erg belangrijk. Dit geeft aan hoeveel mensen een blog hebben gezien. We meten daarvoor zowel het aantal unieke personen dat een blog gelezen heeft (vergelijkbaar met unieke paginaweergaven in Google Analytics) als het totaal aantal keer dat een blog gelezen is (vergelijkbaar met GA paginaweergaven). Maar door alleen naar het bereik te kijken weet je niet of de bezoekers van een pagina de content daadwerkelijk interessant vinden. Daarvoor kijken we ook naar de volgende cijfers.

2. De relevantie van het verkeer

Zoals hierboven genoemd is het bereik erg interessant, mits er ook wordt gekeken naar de relevantie van het bereik. Richt jij je met je bedrijf op Nederlandse markt? Dan is het bereik natuurlijk alleen maar interessant als een groot gedeelte hiervan Nederlands is. Wij kijken dan ook altijd naar waar de bezoekers van een blog vandaan kwamen.

3. Bounce-percentage, leesminuten en scrolldiepte

Een volgende stap is om te kijken of de content ook daadwerkelijk interessant gevonden wordt. Dit meten we via een aantal KPI’s die aangeven hoe goed een blog gelezen is. Zo kijken we naar naar het bounce-percentage wat aangeeft hoeveel procent van de bezoekers direct weg heeft geklikt. Is dit percentage hoog? Dan sluit de content toch niet goed genoeg aan bij de lezers van de blog.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat de content in eerste instantie interessant lijkt te zijn, maar dat er gedurende het lezen is afgehaakt. Om te kijken tot hoever mensen gemiddeld op de pagina gelezen hebben kijken we naar de gemiddelde scroldiepte. Hoe hoger het percentage, des te verder de persoon door de pagina heeft gescrold. Dit is met name interessant om te weten wanneer het branded gedeelte van een blog bijvoorbeeld pas op 30% van de pagina zit. Dan is het wel zo handig om te weten hoeveel bezoekers verder hebben gelezen dan 30% van de blog.

Hoe maak je een blogcampagne meetbaar? Aan de hand van KPI's.

De scroldiepte zegt iets over tot hoever een persoon op de pagina heeft doorgescrold. Men kan natuurlijk ook ver scrollen, zonder een blog echt te lezen. Daarom kijken we ook naar het aantal leesminuten dat gemiddeld op een blog wordt doorgebracht. In combinatie met het aantal leesminuten krijgen we een goed beeld van de populariteit van de tekst. We kijken bij het gemiddeld aantal leesminuten naar het aantal minuten dat een bezoeker daadwerkelijk betrokken is bij een blog. Er wordt hierbij gekeken naar alle signalen die er op wijzen dat de bezoeker de pagina daadwerkelijk aan het lezen is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het naar beneden scrollen in een pagina. Blijft een pagina dus openstaan, terwijl een bezoeker al een tijdje niet meer gescrold heeft? Dan wordt die tijd niet meegerekend.

4. Het aantal link klikken en conversies

Het is dus interessant om te analyseren hoe goed de blogs binnen een campagne gelezen zijn. Wat veel van onze klanten echter ook willen weten is hoeveel daadwerkelijke aankopen of conversies het hen oplevert. Nou is dat niet voor ieder product of dienst makkelijk te bepalen. Bij een blogcampagne over een product dat ook fysiek in winkels te koop is, kunnen we uiteraard nooit achterhalen tot hoeveel aankopen een blog geleid heeft.

Maar we kunnen wel iets zeggen over de interesse in het product of dienst die er via een blog ontstaan is. Wij meten namelijk hoe vaak er op een link naar een klant geklikt is. Waar de voorgaande KPI’s iets zeggen over de getoonde interesse in de hele blog, geeft het aantal klikken op de links naar een klant aan of de lezers van een blog ook interesse in het gepromote product hebben.

Daarnaast is het mogelijk om die klikken verder te volgen door UTM codes aan de links te koppelen. Met de UTM code kun je via je eigen analytics programma meten welke bezoekers op je website zijn binnengekomen via welke blog en hoeveel paginabezoeken en eventueel conversies je dit rechtstreeks heeft opgeleverd. Wat wij daarnaast kunnen doen is de blogs
waar de meeste conversies via gemeten worden verder promoten. Mocht je hier meer over willen weten, neem dan gerust contact met ons op!

5. Het aantal likes, shares en comments

Nadat een blogpost live is gezet, spreken we met de bloggers af dat ze deze promoten via hun social media kanalen, zoals Facebook en Instagram. Naast het bereik van die posts, verzamelen we het aantal likes, shares en comments, zodat onze klanten weten hoeveel mensen op de social posts binnen de campagne hebben gereageerd.

Verschillen KPI's voor een influencercampagne: Bereik, likes, shares en comments Facebook posts.

Daarnaast kunnen wij niet alleen de likes, shares en comments van de door de blogger geplaatste social post inzien. Het unieke aan de pixel die wij gebruiken is dat deze pixel het aantal shares van de blogpost over het gehele internet volgt. Wanneer een blog door wie dan ook gedeeld wordt via social media als Facebook, Pinterest of Twitter, kan dat worden ingezien door middel van deze pixel.

6. Het engagement

Het aantal likes, shares en comments geven aan dat een persoon een social post interessant vindt. Maar deze cijfers op zichzelf zeggen niet zoveel. Duizend likes zijn namelijk wel veel, maar als een post door honderdduizenden mensen gezien is, is dat in verhouding niet veel. Om een beter inzicht te krijgen in het deel van de volgers van een influencer die zich daadwerkelijk betrokken voelen bij een bericht kijken we naar het engagement.

Het engagement van een social media post geeft de verhouding weer tussen het bereik van een post en de gedane acties op een post. Denk hierbij aan delen, liken of reageren. Om het engagement percentage te berekenen delen we het aantal acties op een post door het bereik van de post. Het getal wat daar uit komt wordt vermenigvuldigd met 100. Daarna wordt het vergeleken met het engagement van andere posts uit dezelfde campagne of andere posts van dezelfde blogger uit eerdere campagnes. Hierdoor kan er inzicht verkregen worden in de betrokkenheid van de volgers van een blogger. We kunnen door dit verhoudingsgetal inzien of het engagement hoog of laag was.

Rapportage en analyse

Zoals je in deze blog leest zeggen de bovengenoemde KPI’s op zichzelf staand niet zo veel. Om echt een goed inzicht te krijgen in het succes van een campagne, kijken we altijd naar alle data bij elkaar.

We Sell Stories stelt daarom na een iedere blogcampagne (of Instagram of YouTube campagne) altijd een rapport op waarin we deze KPI’s delen en toelichten. Daarbij plaatsen we de cijfers in context en leggen we uit wat zij zeggen over het succes van een campagne. Ook blijkt uit de rapportage welke stukken content uit een campagne bij welke bloggers het beste presteerden. Deze data helpen om te bepalen welke blogs we het het beste nog verder kunnen promoten (via Facebook en/of Instagram adverteren) en welke bloggers we vaker voor de betreffende klant willen inzetten.

Wil je graag meer informatie ontvangen over wat wij voor jouw bedrijf kunnen doen? Neem dan contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *