Hoe schrijf je een goede SEO tekst?

| Posted door | Categorieën: Blog

micro influencer

Hoe schrijf je teksten voor je website, zodat die goed vindbaar worden in zoekmachines? Oftewel; hoe kun je een goede SEO tekst schrijven? In dit artikel geven we je acht tips om jouw websiteteksten voor zoekmachines te optimaliseren.

1.    Schrijf de tekst voor je lezer.

Wanneer je een goede websitetekst wilt schrijven en je tekst voor zoekmachines wilt optimaliseren, ben je misschien geneigd om je tekst vol te stoppen met relevante zoekwoorden. Dat is immers een veelgehoorde tip. Maar wat nog veel belangrijker is, is dat je een goed leesbare, voor jouw lezers interessante tekst schrijft. Is je artikel leuk om te lezen? Of bevat het handige tips en nuttige informatie? Dan heb je kans dat je artikel goed gelezen wordt én online wordt gedeeld. Wanneer er vanuit andere websites naar jouw artikel gelinkt wordt, beoordelen zoekmachines je website tekst als autoriteit, waardoor je website hoger in de zoekresultaten komt. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd.  

Zorg verder voor een logische opbouw van je artikel (denk aan een inleiding, midden en conclusie), gebruik maximaal 15 woorden per zin en schrijf correct Nederlands. Ook is het handig om je artikel in verschillende alinea’s te verdelen. Hele lappen tekst zijn niet prettig om te lezen.

2.    Kies de juiste zoekwoorden

Je hoeft je tekst dus niet vol te stoppen met zoekwoorden; leesbaarheid staat voorop. Maar om je artikel hoog in zoekmachines te laten eindigen, is het wel belangrijk dat de juiste zoekwoorden een aantal keer in je artikel voorkomen.

Maar hoe weet je wat goede zoekwoorden zijn? Door welke woorden toe te voegen krijg jij een goede SEO tekst? Nou heel simpel: welke woorden zou jij zelf in zoekmachines typen om informatie over het onderwerp te vinden? Daarmee ben je al een heel eind. Want jij kent de branche waarin je werkt en je lezers het best. Grote kans dus dat jouw lezers ook aan dezelfde zoekwoorden denken als jij zelf.

Vervolgens zijn er een aantal tools beschikbaar waarmee je kunt zien op welke zoekwoorden het meest gezocht wordt en bij welke zoekwoorden je de meeste concurrentie hebt. Het liefst kies je zoekwoorden waarop veel gezocht wordt, maar waarvoor weinig concurrentie is. Enkele bekende SEO tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn de keyword Explorer van MOZ , de keyword planner van Google Adsense (gratis) en de tool van Neil Patel.

3.    Voorkom dubbele artikelen

Een goed geschreven SEO tekst is een unieke tekst. Kies daarom altijd voor een uniek onderwerp voor ieder artikel. Zo voorkom je dat Google in de war raken en je artikelen onderling met elkaar concurreren. Heb je een website over koken en heb je twee tiramisu recepten die je wilt publiceren? Zorg dan in je zoekwoordengebruik dat het voor zoekmachines duidelijk is wat het onderscheid tussen de twee recepten is. Focus bijvoorbeeld één van de artikelen op ‘recept voor echte Italiaanse tiramisu’, waarin je woorden als ‘Italiaanse tiramisu’ en ‘traditionele tiramisu’ gebruikt. En schrijf het andere artikel bijvoorbeeld over een ‘snelle tiramisu’ of ‘alcoholvrije tiramisu’.

Een goede manier om overlap in zoekwoorden te voorkomen is om een spreadsheet bij te houden met daarin een SEO-overzicht van al je artikelen, het onderwerp, de zoekwoorden waarop ieder artikel focust en de URL van de artikelen. Zo kun je eenvoudig terugvinden welke onderwerpen en zoekwoorden je al gebruikt hebt.

4.    Kies een SEO vriendelijke titel

Via de titel van je artikel kunnen je potentiële lezers én zoekmachines in één oogopslag zien waar je artikel over gaat. Hiermee weten je lezers wat ze kunnen verwachten en begrijpen zoekmachines beter bij welke zoekopdrachten ze jouw artikel moeten tonen. En wat is dan een goede SEO titel? Een titel die heel duidelijk weergeeft waar het artikel over gaat én die aan het begin het zoekwoord bevat waarop jij wilt dat het artikel op gevonden wordt. Schrijf je een artikel waarin je de nieuwste Samsung met de nieuwste iPhone vergelijkt? Kies dan bijvoorbeeld een titel als ‘Samsung X vs iPhone Z: een vergelijking’ of ‘Samsung X of iPhone Z, welke is beter?’ en dus niet een hele algemene titel als ‘Een vergelijking tussen twee mobiele telefoons’.

Naast je titel kun je ook je tussenkoppen inzetten om je webtekst voor zoekmachines te optimaliseren. Via je tussenkoppen kun je synoniemen van je zoekwoorden op strategische plekken in je tekst plaatsen en dit helpt zoekmachines om je artikel te begrijpen. Daarnaast maakt het gebruik van tussenkoppen je SEO tekst lekker overzichtelijk.

5.    Zet je zoekwoorden in je URL

Een goede SEO tekst schrijven eindigt niet bij de tekst zelf. Ook de URL die je kiest is van belang om goed opgepikt te worden door zoekmachines. En ook hierbij geldt weer dat het belangrijk is dat de URL aangeeft waar de pagina of tekst over gaat én bevat hij de door jou gekozen zoekwoorden.

Om het je bezoeker daarbij nog makkelijker te maken, is het ook slim om een goede meta-description aan je pagina mee te geven. Dit is een stukje tekst die onder je URL in de zoekmachineresultaten verschijnt. Beschouw het dus als een soort advertentie.

6.    Gebruik interne links om je pagina voor zoekmachines te optimaliseren.

Zoekmachines interpreteren het onderwerp van een artikel onder andere door de links die naar het betreffende artikel gaat. Dat gebeurd met name door de ‘ankerteksten’ waaronder de links geplaatst worden. Zet je een link naar een tiramisu recept onder de tekst ‘recept voor tiramisu’, dan ziet een zoekmachine dat de pagina waarnaar gelinkt wordt een recept voor tiramisu bevat. De kans is daardoor groter dat, wanneer er op ‘recept voor tiramisu’ gezocht wordt, een zoekmachine die pagina zal tonen. Plaats daarom in ieder artikel dat je schrijft één of meerdere relevante linkjes naar andere artikelen op je website.

7.    De opmaak van een SEO tekst    

Om ervoor te zorgen dat je tekst goed gelezen en gedeeld wordt is de opmaak van groot belang. Zorg dus voor een fijne lay-out en voor relevante afbeeldingen die jouw artikel nog meer van waarde voor je lezer maken. Daarbij is het belangrijk om de afbeeldingen een naam, alt-tekst en beschrijving mee te geven die zoekmachines ook weer helpen om het artikel te begrijpen. Plaatst je dus een afbeelding bij een recept voor Tiramisu? Beschrijf dan wat je ziet op de afbeelding, bijvoorbeeld ‘lange vingers voor tiramisu’, en gebruik geen algemene namen als ‘afbeelding 1’.

8.    Maak gebruik van een SEO tool in je website

Is jouw website in wordpress gemaakt? Installeer dan de YOAST plugin. Deze plugin helpt jou met het schrijven van goede webteksten door te controleren hoe vaak je zoekwoord in de tekst terugkomt en door te helpen met het toevoegen van goede metadata aan je SEO tekst en afbeeldingen.

Deze acht tips helpen je al een heel eind op weg om betere teksten voor websites te schrijven. We hopen dat we je hiermee op weg hebben geholpen om jouw website voor zoekmachines te optimaliseren.

Wil je meer tips? Of wil je laten onderzoeken hoe jouw website voor zoekmachines verbeterd kan worden? Neem dan contact met ons op voor een SEO-scan.

Heb je zelf nog andere tips die je met onze lezers wilt delen? Laat het hen en ons via de comments weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.