“De eerstvolgende die ‘influencer’ als beroep heeft staan op zijn of haar LinkedInpagina schiet ik neer”.
Deze uitspraak deed een collega influencermarketeer laatst. Een pittige uitspraak en natuurlijk met een knipoog gezegd. Maar ik begrijp wel wat ze bedoelt. ‘Influencer’ is geen beroep. Een influencer is letterlijk iemand die anderen beïnvloedt. Dit komt wel vaak voort uit een beroep of hobby. Denk bijvoorbeeld aan een sporter, acteur, journalist of blogger. Maar als het geen beroep is, wat is een influencer dan wel? Dat leg ik je uit in dit blog.
De geschiedenis van Influencers
Als je het woord influencer hoort, denk je al snel aan sociale media als Instagram en YouTube. Maar influencers bestaan al veel langer dan dat sociale media bestaan. Deze personen werden toen alleen nog geen influencers genoemd.
Lang geleden waren er al personen met veel aanzien die aan een bepaald merk gekoppeld werden, om het volk ten aanzien van dat merk positief te beïnvloeden. Zo kreeg Josiah Wedgwood (bekend pottenbakker en designer) in 1760 een koninklijke goedkeuring voor zijn pottenmakerij en zette hij dat handig in voor de marketing van zijn bedrijf. En in 1800 liet Lillie Langtry (bekend actrice) zich op een verzamelkaart drukken (ookal is het niet bekend of dit tegen betaling en met haar goedkeuring was).
Door de opkomst van de massamedia als radio, film en televisie kregen acteurs, actrices, atleten en muzikanten een nóg grotere bekendheid, wat het inzetten van zulke personen voor een merk alleen maar interessanter maakte. Bekende personen werden ingezet om op verpakkingen van producten te staan, in reclamespotjes te spelen en werden gebruikt voor verzamelkaarten, zoals de Panini-voetbalplaatjes, etc.
Met de komst van sociale media kwam er nog een extra dynamiek bij. Via hun Instagram, Twitter of YouTube accounts hebben bekende personen nu vaak ook rechtstreeks contact met hun fans. Veel van hen, zoals de bekende YouTubers, zijn zelfs bekend geworden door hun eigen social kanalen. Een influencer is daarmee niet alleen een persoon meer die een betrouwbare uitstraling aan een merk kan geven, maar óók een zender met een eigen bereik.
Wat is een influencer binnen de influencermarketing?
Maar wat is een influencer nou precies in de context van influencermarketing? Als je het woord influencer opzoekt in de Dikke van Dale krijg je de volgende definitie: ‘iemand die, bv. via sociale media, invloed uitoefent op een bepaalde doelgroep’. Voeg daaraan toe dat ze zelf rechtstreeks online die bepaalde doelgroep (via een website of sociale media) kunnen bereiken en je hebt de definitie van hoe wij een influencer zien.
En daarbij zeggen we dus niets over de grootte van die bepaalde doelgroep. Dat doet er in onze ogen namelijk minder toe. Influencers zijn er van groot tot klein en kunnen invloed hebben op tal van terreinen. De uitdaging is om de beste match te maken van influencer en merk volgens het onderstaande schema:
Welke en hoeveel influencers je dan kiest is vervolgens vooral een kwestie van hoe groot jouw doelgroep en budget is. Een bedrijf dat vegan burgers produceert zal al een groot deel van zijn doelgroep kunnen bereiken door met één of enkele kleine of medium niche influencers te werken, zoals Wat Eet Je dan Wel (>31K Instagram volgers). Terwijl een groot rijstmerk dat bij zoveel mogelijke moeders onder de aandacht wil komen juist liever met grote bloggers, zoals de Club van Relaxte Moeders (>140K Facebook volgers), werkt.
Influencers vinden
Nu je een antwoord hebt op de vraag “Wat is een Influencer?” en je wat meer weet over hoe je kunt bepalen welke influencers bij jouw merk passen, is de volgende vraag natuurlijk hoe je die influencers vindt? Dit is een behoorlijke klus, zeker omdat er naar schatting alleen al in Nederland ongeveer 15.000 influencers zijn die samenwerkingen aangaan met bedrijven. Daarnaast is het belangrijk om niet alleen te kijken naar of er een goede match tussen jouw merk en een influencer is, maar ook naar zaken als engagement en authenticiteit (check je bijvoorbeeld ook op nepvolgers?).
Een influencermarketingbureau zoals We Sell Stories, helpt je hierbij. Ons doel is om de juiste influencers te vinden die het verhaal van een merk bij de juiste doelgroep met passende content en op authentieke wijze over kunnen brengen. En dat natuurlijk altijd binnen het budget en de wensen van de klant.
Ben je geïnteresseerd in een samenwerking met influencers? Stuur ons dan gerust een mailtje voor meer informatie en hopelijk tot snel!