Ieder bedrijf met een website heeft de term linkbuilding ooit wel eens voorbij horen komen. Wat het is? Vaak hebben ondernemers geen idee, waardoor ze er ook geen gebruik van maken. Terwijl het wel kan helpen om geïnteresseerde bezoekers naar je website te trekken en zo nieuwe klanten binnen te halen. Daarom geef ik in dit blog antwoord op de volgende vragen: Wat is linkbuilding? En waarom zou je als bedrijf aan linkbuilding moeten doen?
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is een manier waarmee je inspeelt op zoekmachineoptimalisatie. Hoe meer relevante linkjes op andere websites naar jouw website verwijzen, hoe hoger jouw website in een zoekmachine komt te staan.
Je kunt hiervoor andere websites benaderen en simpel de vraag stellen of zij een relevant linkje willen plaatsen naar jouw website. Let op, de context waarin je de link plaatst moet dus wel relevant zijn. Als een webshop voor paardenartikelen linkt naar een website die barbecues verkoopt, ziet Google dit als een niet relevante link. Daarnaast heeft Google nog een aantal andere ‘spelregels’ als het gaat om linkbuilding. Links die niet voldoen aan deze regels, worden niet meegeteld in jouw linkbuilding netwerk.
Daarnaast kan een websitebeheerder er natuurlijk ook uit zichzelf voor kiezen om een link naar jouw website te plaatsen. Dit doen ze dan omdat ze jouw website zien als autoriteit of omdat ze de door jouw aangeboden content interessant of leuk vinden. Dat is de ideale situatie als het gaat om linkbuilding. Zorg dus dat je website interessante content bevat, waar mensen graag naartoe linken.
Wanneer er vaak vanuit relevante andere websites naar jouw website wordt gelinkt, gaat Google jouw website als autoriteit zien en verschijnt jouw website hoger in de zoekresultaten. En wanneer mensen jouw website hoog in de zoekresultaten zien staan, zullen ze jouw website sneller bezoeken en als belangrijk beoordelen. Het werkt dus eigenlijk twee kanten op.
Waarom is dit relevant voor de website van jouw bedrijf?
Het hoofddoel bij linkbuilding is zorgen dat jouw website hoog in de ranking van een zoekmachine komt te staan. Hoe hoger de website is geplaatst in een zoekmachine, hoe groter de kans dat er op jouw website geklikt wordt. Daarnaast zijn er nog een drietal voordelen voor jouw bedrijf wanneer je actief met linkbuilding aan de slag gaat:
- Wanneer een andere website een link plaatst naar jouw website, is dit vaak een relevante website. De bezoekers die via deze weg op je website komen, zijn vaak ook relevante bezoekers voor jouw website.
- Zoals eerder beschreven gaan zoekmachines, en uiteindelijk dus ook de gebruikers hiervan, jouw website zien als autoriteit. Hierdoor zijn personen geneigd om vaker informatie op te zoeken op jouw website en wordt er een relatie opgebouwd met deze bezoekers.
- Als laatste voordeel bouwt linkbuilding niet alleen aan relaties met potentiële klanten, maar ook bouw je hiermee aan een sterk merk voor je bedrijf. Klanten en google zien je als autoriteit, waardoor je je met jouw bedrijf positioneert in de niche waar je bedrijf zich in bevindt. Je staat hierbij dus goed in de markt tegenover jouw concurrentie.
Starten met linkbuilding
Maar hoe start je nu met linkbuilding? Ik heb enkele linkbuildingtips voor je op een rijtje gezet:
- Content, content, content, zorg dat je website interessante content bevat. Creëer de ideale situatie en zorg dat mensen naar jou willen linken.
- Inventariseer vervolgens op wat voor soort websites je links naar jouw website wilt hebben. Verkoop je babyartikelen? Denk dan aan mamablogs en informatieve websites voor moeders. Verkoop je reizen naar verre bestemmingen? Maak dan een lijstje met relevante blogs en websites die over verre reizen schrijven.
- Zoek websites binnen die categorie met een goed linkprofiel. Of een website een goed linkprofiel heeft, kun je achterhalen door o.a. te kijken naar de Domain Authority en Trust Flow. Tools als die van Moz, en Majestic kunnen je hierbij helpen.
- Je hebt nu een overzicht van relevante websites mét een goed linkprofiel. Het is tijd om hen te benaderen met de vraag of zij een relevant artikel met een link naar jouw website willen plaatsen (dit kan ook via een online mediabureau als We Sell Stories, die dit werk voor jou uit handen neemt).
- Tot slot: spreek met iedere website beheerder van te voren duidelijk af om wat voor soort linkje het moet gaan (dofollow of nofollow) en aan welke verdere eisen het artikel verder moet voldoen. Zo voorkom je dat je er voor niets tijd in steekt of dat Google je bestraft voor verkeerde linkbuilding praktijken. Wij adviseren je hier graag over.
Ben je door het lezen van dit blog nieuwsgierig geworden naar welke andere manieren er zijn om meer bezoekers naar je website te krijgen? Neem dan een kijkje op onze blog!
Ping-back: 5 Redenen om samen te werken met (mama)bloggers ⋆ We Sell Stories