Met een steeds groter wordend influencerlandschap, wordt het steeds lastiger om de juiste influencers te vinden voor jouw merk of campagne. Heb jij je al wel eens suf naar YouTubers, Instagrammers of bloggers gezocht? Voor je het weet heb je een waslijst aan potentiële kandidaten. Maar hoe selecteer je nou de juiste influencers voor jouw merk?
Wanneer wij influencers selecteren voor één van onze klanten, kijken wij naar de volgende elementen: match, doelgroep, bereik en engagement.
Is er een goede match tussen de influencer en het merk?
Influencermarketing en branded content werken het beste wanneer er een goede match is tussen het te promoten product en de context waarin dat gedaan zal worden. Het promoten van een kinderwagen via het Instagram account van een mamablogger met een baby is veel geloofwaardiger en effectiever dan het promoten van een kinderwagen bij een mamablogger van wie de kinderen al weer even uit de luiers zijn. Let er dus goed op dat een influencer zelf ook echt enthousiast is over jouw product en of het geloofwaardig is dat hij/zij erover blogt of vlogt.
Welke doelgroep wil je bereiken?
Werk samen met influencers van wie de volgers met jouw doelgroep overlappen én via kanalen waarop jouw doelgroep zich bevindt. Richt je je op jongeren? Dan kan een samenwerking met een YouTuber heel interessant zijn. Maar wil je vooral de 35+ vrouw bereiken, dan zijn bloggers met een passende doelgroep op Facebook en Instagram. Voorbeelden hiervan zijn: De Club van Relaxte Moeders en Mom Of The Rebels, waarschijnlijk beter voor jouw merk.
Verder zijn er verschillende online tools beschikbaar om een indicatie te krijgen van wat de gemiddelde leeftijd van de volgers van een influencer zijn, waar ze wonen en of ze man of vrouw zijn. Wil je dit nauwkeurig weten? Dan kun je het beste doelgroepinformatie via de influencer zelf of bij een bureau als We Sell Stories opvragen.
Wat is het bereik van een influencer?
Het bereik van een influencer is niet zaligmakend, zeker niet wanneer je je op een niche richt. Vaak bereik je uiteindelijk meer met een wat kleiner bereik precies in de juiste doelgroep, dan dat je met hagel schiet via een influencer met een heel groot bereik.
Toch wil je natuurlijk wel voorafgaand aan een campagne weten welke bereikresultaten je kunt verwachten. En of dat opweegt tegen de vergoeding die gevraagd wordt. Vaak kijkt men, wanneer influencers of bloggers gezocht worden, daarvoor naar het aantal volgers op social media, het aantal YouTube abonnees en/of het uniek bezoek per maand van een influencer. Maar die data zeggen niet zoveel over wat het daadwerkelijke bereik van een gesponsorde post, blog of vlog zal zijn.
Wij kijken dus liever naar het gemiddelde unieke bereik van een losse blogpost, het gemiddelde bereik van een post of story op social media en het gemiddelde aantal views van YouTube videos. Daarmee krijg je een veel nauwkeurigere indicatie van het te behalen bereik. Daarnaast kun je hiermee veel beter inschatten of een influencer bij jouw campagne past. Deze data zijn vaak niet openbaar beschikbaar, maar kun je wel via ons opvragen. Ook verwerken we deze standaard in onze campagnevoorstellen.
Wat is het engagement van een influencer?
Naast naar het bereik, kijken wij altijd naar wat het engagement op de social kanalen van een influencer is. Het engagement zegt wat over in hoeverre volgers ook bij de door jou gesponsorde blog of posts betrokken zullen zijn. Het kan veel effectiever én goedkoper zijn om met meerdere kleinere influencers (zogeheten micro influencers) samen te werken die een hoog engagement hebben dan met een hele grote influencer met een laag engagement.
Tot slot is het ook verstandig om te controleren of het bereik en het engagement van een influencer authentiek is. Over hoe je dat doet, lees je terug in deze blog over het herkennen van nepvolgers.
Vraag een campagnevoorstel aan
We Sell Stories neemt jou het werk graag uit handen. Wij vinden de meest geschikte influencer voor jouw campagne in de zee van beschikbare influencers. En we bouwen campagnes zo op dat we meetbare resultaten met een hoge impact behalen. Daarbij kijken we goed naar de KPI’s die jij wilt behalen en de bovenstaande influencer criteria. Heb je daar interesse in? Neem dan contact met ons op en voor je het weet hebben we voor jou de beste Instagrammers, YouTubers of bloggers gezocht en gevonden!